UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Post-emperorská tvorba Vegarda Sverreho Tveitana je jedněmi až nepochopitelně adorována, dalšími pak možná i trochu zbytečně zesměšňována. Domnívám se, že pravda leží někde uprostřed, a tak by se dala IHSAHNova sólová tvorba nejlépe charakterizovat jako solidní progrese typicky norského střihu, určená především pro mírně pokročilé posluchače. Muzikant totiž rozhodně nepřekračuje žádné hudební hranice; spíše se snaží s občasnými zakolísáními úspěšně rozvíjet a zdokonalovat to, co je pro něj typické - tedy instrumentálně propracované skladby vystavěné na tvrdě metalovém základu. A zdá se, že je v tomto počínání úspěšný, neb fanouškovská obec se utěšeně rozrůstá.
Bohužel je však nutno uznat, že ani na finálním dílu své sólové trilogie nepřekračuje workoholik IHSAHN svůj vlastní, „prometheovský“ stín. Stále je zde přítomna ona mírná pachuť určité sterilnosti jednotlivých skladeb v rádoby uměleckém provedení. Ne, že by se hlavní aktér nesnažil, jenže i „After“ působí místy poněkud křečovitě a navíc zde chybí větší prvek lidskosti a překvapení. A to na hudební piedestal nemůže stačit ani zdaleka.
Podíváme-li se však na desku opačnou optikou, musíme souhlasit s tvrzením, že se jedná o doposud nejpropracovanější sólové album tohoto norského muzikanta. Vše je dopodrobna promyšleno, po instrumentální i kompoziční stránce je nahrávka pochopitelně na výši, produkce je také velmi dobrá a radost z hraní nechybí. Když se k tomu přidají i jednotlivé detaily, jako je např. famózní saxofon v „A Grave Inversed“ (poděkujme hostujícímu Jørgenu Munkebymu z norských SHINING) či třeba pěkná atmosféra skladeb „Frozen Lakes On Mars“, „Undercurrent“ nebo „Austere“ (o jednotlivých nástrojových nuancích ani nemluvě), hned se dostaneme s hodnocením alba do hořejších pater. Možná i výše, než bychom byli zpočátku ochotni připustit.
Myslím, že nejsem sám, kdo bude tvrdit, že se jedná o nejlepší IHSAHNovu desku. Na druhou stranu - žádné sólové album tohoto legendárního norského hudebníka mě ještě stoprocentně nepřesvědčilo a v tomto směru není ani „After“ výjimkou. Přestože jsou dostatečně propracovány, působí některé skladby nepříliš záživným dojmem, což sráží desku jako celek poněkud dolů. Kvůli některým momentům však stojí za to si ji vyslechnout opakovaně, popř. se k ní i vracet. A to na současné předimenzované hudební scéně také není zrovna k zahození.
Finální a nejdotaženější díl IHSAHNOVY hudební trilogie.
7 / 10
Ihsahn
- vokály, kytary, klávesy
Asgeir Mickelson
- bicí
Lars Koppang Norberg
- baskytara
Jørgen Munkeby
- saxofon
1. The Barren Lands
2. A Grave Inversed
3. After
4. Frozen Lakes On Mars
5. Undercurrent
6. Austere
7. Heaven's Black Sea
8. On The Shores
Ihsahn (2024)
Àmr (2018)
Arktis. (2016)
Das Seelenbrechen (2013)
Eremita (2012)
After (2010)
angL (2008)
The Adversary (2006)
Datum vydání: Úterý, 26. ledna 2010
Vydavatel: Candlelight Records
Stopáž: 53:01
Produkce: Ihsahn
Studio: Symphonique Studio, Toproom Studio
Jens Bogren - mix
Borge Finstad - engineering
O novinke od IHSAHNa v plnej miere platí otrepané príslovie - do tretice všetko dobré. Jedná sa o autorov najkomplexnejší sólový album po všetkých stránkach, aranžérskej zvukovej a kompozičnej. Napráva tak sklamanie svojho predchodcu a umocňuje relatívne dobrý dojem z debutu, no stále zostáva v tieni slávnej minulosti. To sa už zrejme nezmení, ale pár dobrých albumov sa ešte od Ihsahna určite dočkáme.
...takovej lepší ihsán...těším se v létě na songy od emperor...
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.